Společenské jazykové učení (Community Language Learning - CLL)
Metodu CLL vyvinul Charles A. Curran ve Spojených Státech Amerických v polovině sedmdesátých let dvacátého století. Jak název metody naznačuje, žák se stává členem společnosti, která zahrnuje ostatní žáky a učitele, a učí se prostřednictvím interakce se společností. Učení se považuje za osobní rozvoj, a ne za dosažení cíle stanoveného učitelem. Sami žáci si vytváří sylabus podle svých zájmů. Úkolem učitele je pomáhat žákům dosáhnout cílů, které si stanovily. Během hodiny žáci sedí v kruhu a učitel stojí mimo něj. Mezi úkoly a aktivity uplatňované v metodě CLL patří:
o Překlad – žáci vysloví větu a učitel ji přeloží do cizího jazyka, žáci opakují učitelův překlad
o Skupinová práce – diskuse v malých skupinách, příprava konverzace, příprava prezentace určitého tématu, příprava příběhu a jeho následná prezentace učiteli a ostatním žákům
o Nahrávání – studenti nahrávají konverzaci v cizím jazyce
o Transkripce – přepis nahraných konverzací
o Analýza – žáci analyzují transkripci, a tím procvičují užití určitých výrazů nebo gramatických pravidel
o Úvaha a pozorování – žáci přemýšlejí a píší zprávu o svých pocitech z vyučování
o Poslech – žáci poslouchají učitelův monolog
o Volná konverzace – s učitelem nebo ostatními žáky, může zahrnovat diskusi o tom, co se žáci naučili, stejně jako o pocitech, které žáci z učení mají